Wie zijn wij?

Wij zijn Harm en Jannie de Hoop en wonen al jaren in Feanwâlden. Ons gezin bestaat uit drie volwassen kinderen en vijf pleegkinderen. Jannie heeft de Kleuterkweek en Pedagogische Academie gedaan. Vijftien jaar is Jannie werkzaam geweest in de kinderopvang en vijf jaar als jeugdwerkadviseur. Dit was op een gegeven moment niet meer te combineren met de opvang van (crisis)pleegkinderen en heeft zij besloten te stoppen met werken, en ging zij zich fulltime richten op de opvang van de zorgkinderen. Harm is al 36 jaar werkzaam in de bouw als timmerman waarvan de laatste 10 jaar ook als leermeester. Vanaf maart 2018 combineert Harm zijn werk als zelfstandige in de bouw met het werk als gezinshuisouder.

Harm en Jannie de Hoop
Harm en Jannie de Hoop

Intrinsieke motivatie

Vanuit onze geloofsovertuiging  zijn wij niet alleen op de wereld voor onszelf maar willen wij ook iets kunnen betekenen voor anderen. Onze eigen kinderen zijn volwassen en hebben in onze ogen een goede jeugd gehad. Maar dit is allemaal niet zo vanzelfsprekend. Vanuit deze gedachte zijn wij begonnen met weekendopvang. Het opvangen van deze kinderen gaf ons zoveel energie dat wij de ruimte voelden om nog meer te kunnen betekenen voor andere kinderen. Wij hebben vervolgens de 7-stap cursus gevolgd en zijn wij een perspectief bieden pleeggezin geworden. Later ook nog een crisispleeggezin. Dit is nu twintig jaar geleden en ondertussen hebben we veel verschillende kinderen opgevangen en in ons hart gesloten. 

Hoe het allemaal begon

Wij hebben gemerkt dat deze kinderen meer nodig hebben. Graag willen wij een omgeving creëren waar wij deze kinderen dat extra’s kunnen bieden. Een omgeving in een gezin, waar ze zichzelf op hun eigen tempo, optimaal kunnen ontwikkelen. Dit is voor ons een gezinshuis. Op dit moment wonen er vijf kinderen bij ons voor langdurig verblijf. Een drieling van 5 jaar, een jongen van 10 jaar en een meisje van 6 jaar. Doordat de drieling, door complexe problematiek, er nog niet aan toe was om deel te nemen aan een vorm van onderwijs, is er een ‘lokaal’ naast het huis gecreëerd. Om de jongens wel kennis te laten maken met andere kinderen hebben we dagbesteding opgezet. Hopende dat zij zich in die mate ontwikkelen, dat zij deel kunnen nemen aan een vorm van onderwijs. Tevens is dagbesteding opgezet om andere kinderen van buitenaf die net zoals de drieling nog niet deel kunnen nemen aan een vorm van onderwijs plek te bieden.